OMAKA – där nyfikenhet brygger framtiden

2025-10-28

I en rå och maltdoftande industrilokal mitt i Stockholm bubblar det av både jäst och idéer. Här har OMAKA, Spendrups mest innovativa och lekfulla satsning, tagit form och fyller fem i år. Men till skillnad från klassiska bryggerier är det inte stilen på ölet som styr, utan smaken.

– Vi tänker ofta i termer av smak före stil. Vårt motto är just det – smak före stil, berättar Hedda Spendrup, bryggmästare och en av drivkrafterna bakom satsningen. 

Från idé till smakfull verklighet 

Idén OMAKA föddes ur en vilja att visa vad en ny generation kan experimentera fram för att tänja på gränserna om vad öl faktiskt kan vara. Ambitionen från start var att skapa något spetsigare än Spendrups redan breda portfölj av craft-öl och importbrygder.  

– Vi ville inspirera restauranger att våga ta in öl i dryckespaketet på samma nivå som vin. På många fine dining-krogar blir ölet annars bara en ljus lager för att den “passar till allt”. Där vill vi visa att öl kan vara lika kul och mångsidigt som vin, säger Hedda. 

Med en meny som utvecklas tätt tillsammans med köket blir drycken inte en eftertanke – utan en central del av helhetsupplevelsen. För OMAKA handlar det om att sätta ölet i fokus, men även maten. Det viktiga är att kombinationerna bidrar till helhetsupplevelsen. 

Pandemi, motgångar – och vägen vidare  

Men vägen har varit långt ifrån enkel. OMAKA öppnade i september 2020, mitt under pandemin. Restriktioner, oförutsägbara gästbesök och öl som fick hällas ut blev en prövning för både företaget och drömmen. 

– Det var nog det svåraste – att vi inte kunde förlita oss på någonting. Ena veckan kunde vi brygga mer än någonsin, nästa vecka fick vi stänga ner helt. Det var deppigt, minns Hedda. 

Trots motgångarna överlevde OMAKA, och de senaste två åren har blivit en vändpunkt. Produktionen har stabiliserats, samarbeten med andra restauranger har vuxit fram och både mat och öl har tagit nya steg i rätt riktning.  

– Först nu känns det som att vi har huvudet ovanför vattenytan, säger Hedda med ett leende. 

Hantverk, nyfikenhet och råvaror på riktigt 

Det är just nyfikenheten och hantverk som driver OMAKA. Här används aldrig aromer, tillsatser eller essenser. I stället rivs exempelvis 12 kilo färsk ingefära för hand till ölet Afrodite eller så skalas och hackas hundra kilo slanggurka för att skapa Ogórki

– Det är verkligen ett hantverk. För oss handlar det om att smakerna blir mer integrerade och naturliga när man gör det från grunden, nämner Hedda. 

Kreativiteten syns också i samarbeten med andra aktörer på marknaden. Tillsammans med ciderbryggeriet Brutes skapade OMAKA en öl- och ciderhybrid, och med läskföretaget Two Face utvecklades en helt ny typ av radler. Gränserna för vad öl kan eller ska vara testas ständigt. 

Hedda Omaka 5 år

Framtiden – balans, mod och nya smaker 

Samtidigt ser Hedda en mognad i branschen med mindre fokus på extrema experiment utan mer på välbryggda balanserade öl. Och trenden mot lågalkoholhaltiga och alkoholfria alternativ är mer än en trendspaning. 

– Jag föredrar själv lättare öl framför tunga IPAs. Den yngre generationen dricker mindre alkohol, och det tror jag bara kommer att växa. Det är spännande att vara en del av den utvecklingen. 
 
Trots att OMAKA nu firar fem år känns det som att resan bara har börjat. Drömmen om ett litet taproom, ett intimt hål i väggen där nya brygder kan testas i liten skala, lever kvar.  

– Att kunna erbjuda någonting unikt som kanske bara finns den veckan eller månaden skulle vara kul. En oas där vi kan testa oss fram. Det är ju det som driver oss – att vara nyfikna och våga testa nytt, avslutar Hedda. 

Och kanske är det just det som gör OMAKA så speciellt – här bryggs inte bara öl, här bryggs framtid. 

Om OMAKA
Omaka är ett kreativt mikrobryggeri mitt i centrala Stockholm med långsiktiga strategier för att utforska framtidens dryckeskultur. Genom att kombinera hantverk, gastronomi och innovation fungerar OMAKA som ett slags smaklaboratorium, där nya idéer får ta plats och där ölet tänjer på gränserna. Med sin filosofi om “smak före stil” kompletterar OMAKA Spendrups breda portfölj med ett premiumsegment som riktar sig till både finsmakare och nyfikna nybörjare. OMAKA är ett dotterbolag till Spendrups.