En humlig lager för humleälskaren, en klassisk pilsner för törstsläckning och en IPA med bett i. Där har du Brutal Brewings nya öltrio under namnet Taste-A-Lot. Den gemensamma nämnaren är en alkoholhalt på 2,7 procent.
Det är Brutal Brewing som vill blåsa nytt liv i folkölskategorin och bredda sortimentet för smakrik öl, förklarar Sofia Andersson, produktchef för Brutal Brewing:
– Projektet startade för flera år sedan när vi såg att 2,8-segmentet hade stannat upp. Det ville vi ändra på. Ambitionen var att erbjuda konsumenterna ett fullvärdigt öl med god smak och låg alkoholhalt. Vi ville ta fram ett öl som ger dig en fullvärdig smakupplevelse som du kan dricka till lunchen, men också njuta av till middagen och bjuda gäster på. Eller för att bara unna dig i stunden.
Enkelt förklarat är nyheten Taste-A-Lot ett starköl kombinerat med en alkoholfri brygd. Frågar man Katarina Dahlin, produktutvecklingsansvarig på Spendrups, som varit med och tagit fram det unika receptet är det förstås mer komplicerat än så:
– Det är en helt ny och mer omfattande brygdprocess. Ett starköl är mer smakrikt och det beror på att man måste mata jästen med mer råvaror för att få upp alkoholstyrkan. Malten och humlen får utvecklas betydligt mer. Sedan har vi vår alkoholfria öl som tillverkas genom destillering av starköl, alltså avalkoholiserad starköl. I bryggeriet blandar vi dessa två för att nå rätt alkoholhalt och då får vi en Taste-A-Lot. Jag är faktiskt riktigt nöjd med resultatet!
Taste-A-Lot lanseras i dagligvaruhandeln vecka 36 som Hoppy Lager, Pilsner och IPA. Sedan tidigare finns den populära Sir Taste-A-Lot 3,5 procent på ölhyllan.
– Vår ambition är att föra vidare det Brutal Brewing står för – smakrik öl med hög kvalitet till rätt pris in i ett segment som har stor potential men som stannat upp de senare åren. Samtliga kedjor har listat produkten som stöttas med synlighet i butik och media. På längre sikt kommer vi fortsätta utveckla nya brygder och smaker för ett levande sortiment, säger Sofia Andersson.