Spendrups Bryggeri går in i ett samarbete med Stordalenägda dryckesgruppen Belmonte. Samtidigt bildas även det gemensamma bolaget Pinnacle Brands AS som kommer sälja och marknadsföra Spendrups produktportfölj i Norge.
På bilden fr.v: Jakob A. Stordalen, styrelseordförande Pinnacle Brands AS, Petter A. Stordalen, ägare Strawberry Equities, Henrik Åström vd Spendrups, Fredrik Spendrup, styrelseledamot Spendrup Holding, Stein-Erik Helverschou-Treverket, vd Pinnacle Brands AS. Foto: Gustaf Kumlin
– Målsättningen är att etablera Spendrups första heltäckande bortamarknad. Det finns redan idag en god varumärkeskännedom i Norge kring våra främsta varumärken och mottagandet av Norrlands Guld har gett mersmak, säger Henrik Åström, vd för Spendrups Bryggeri.
Den norska dryckesmarknaden domineras idag av två aktörer och det finns ett intresse för nya alternativ. Samarbetet ger en stark bas för att öka dynamiken på den norska dryckesmarknaden och etablera sig som leverantör i Norge.
–Jag ser stora möjligheter, vi blir en utmanare som kan skaka om lite med ett starkt erbjudande och kvalitetsprodukter i portföljen. Över tid har vi ambitioner att bli en av de ledande aktörerna på marknaden. Det finns en långsiktighet hos både familjen Spendrup och familjen Stordalen vilket ger oss uthållighet i satsningen, säger Petter A. Stordalen, ägare, Strawberry Equities.
Det här är en milstolpe i Spendrups historia där bolaget på allvar går in på den norska marknaden. Spendrups ägare är mycket nöjda med valet av partner då de ser att de två företagen speglar varandra väl i både kultur, ägarstruktur och delar höga ambitioner inom hållbarhet.
– Vi kunde inte ha hittat en bättre partner än familjen Stordalen. Det känns betryggande att två starka familjeföretag med liknande värderingar och en långsiktig horisont gör den här resan tillsammans, säger Fredrik Spendrup, styrelseledamot i familjens ägarbolag Spendrup Holding.