Mixboxen är här för att stanna

2021-01-27

”Konsumenter beredda att betala mer för färdigt urval”

Spendrups Mixbox med 4x2 alkoholfria öl

Lagom till jul förra året landade den hos Mathem, mixlådan med 8 flaskor Nygårda fatlagrad julmust – två av varje smak som Spendrups lanserat de senaste åren. Dessförinnan hade vår mixbox med alkoholfria öl gjort sådan succé att den till och med vunnit pris som Årets produkt på Mathems årliga leverantörsträff. Vad är grejen?

– Mixboxar ligger helt i linje med trenden för convenience som vi ser inom e-handeln. Det handlar om bekvämlighet, man är beredd att betala mer för att få ett färdigt urval. För handlarna är det förstås också enklare med en färdigpackad låda istället för åtta lösa flaskor, säger Jonas Orrestedt som är affärsområdeschef för dagligvaruhandeln på Spendrups och har varit med om att utveckla mixboxarna.

I den fysiska dagligvaruhandeln syns trenden med färdigpackade lådor inte på samma sätt.

– Där är vi så vana vid att multipack ska innebära ett lägre pris jämfört med att köpa styckvis. Däremot har det funnits intresse för våra mixboxar från enskilda handlare, speciellt inför högtider som Fars Dag och förstås jul.

Till skillnad från Sverige är det i exempelvis USA vanligt med så kallade ’variety packs’ i butikerna. Men det finns en stor skillnad.

– Väldigt få dryckesleverantörer blandar olika varumärken i samma ’pack’. Även för oss på Spendrups var det en lång väg att gå för att få ihop det med flera av våra egna varumärken i en och samma låda, både logistiskt och marknadsföringsmässigt. Men vi gick i mål till slut och nu har vi kvitto på att det var värt slitet.

Digital ölprovning hos Gotlands Bryggeri.
Digitala ölprovningar hos Gotlands Bryggeri.

Även Gotlands Bryggeri har gjort lådor med urval av sina brygder. Vinterlådan har sålt slut i flera omgångar sedan den lanserades sent i höstas, och man planerar att följa upp med en ny provlåda inom kort.

– Vi har ett tjugotal produkter i vår portfölj, och märkte att många som besökte oss på bryggeriet för visningar och provningar blev förvånade över bredden i sortimentet. Man har inte vetat om att vi gör så mycket mer än Wisby Pils, Sleepy Bulldog och Easy Rider. Det var så den första lådan kom till. Vi ville helt enkelt att fler konsumenter smidigt skulle kunna prova på flera av våra fasta och säsongs- artiklar, nyheter blandat med gamla hjältar, och därmed sänka tröskeln för att beställa produkterna styckvis på Systembolaget. Nu har vi dessutom börjat med digitala ölprovningar som utgår från våra provlådor, berättar produktchefen Tobias Leander. 

Spring Wine & Spirits lanserade under 2020 tre vinlådor med landsteman: Frankrike, Italien och Spanien. Nyligen släpptes också en jubileumslåda från spanska El Coto som firar 50 år. 

– Vi valde ut ett par guldkorn ur vår portfölj, en mix av kända och mindre kända producenter och olika ursprung. Tanken med lådorna var att fler ska få upp ögonen för bredden i vårt sortiment och att lyfta såväl stora som små producenter, säger produktchefen Elizabeth Pezon.

Här hittar du alla Spring Wines blandlådor.

FAKTA / Dagligvaror och e-handel

- Just bekvämligheten är enligt Postnords e-barometer av de främsta drivkrafterna till att handla på nätet, åtminstone för storstadsbor. I glesbygd handlar det snarare om tillgången på en viss produkt.

- Om dagligvaruhandeln på nätet växte mycket under 2019 var det inget emot vad den gjort under pandemiåret 2020. En ökning med 101 % av näthandlade dagligvaror under det tredje kvartalet talar sitt tydliga språk. (källa: e-barometern Q2 2020)