Loka årets vinnare i Sustainable Brand Index – igen!

2022-03-18

Loka har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke inom kategorin Dryck i Sustainable Brand Index 2022. Även 2020 hamnade Loka på förstaplatsen.

Rankingen i Sustainable Brand Index-studien visar hur varumärken uppfattas inom hållbarhet. Loka hamnar på plats 50 totalt sett i årets undersökning och på första plats inom kategorin dryck. 

– Vi är väldigt glada över att Loka har fått den här utmärkelsen. Vi vet att hälsa är en viktig hållbarhetsfråga för konsumenterna, och att de efterfrågar drycker utan socker, säger Anna-Stina Hallberg som är marknadschef för Loka. 

En annan viktig hållbarhetsfråga för dryckeskonsumenter är återvinningsbara och miljövänliga förpackningar. Lokas förpackningar ingår i det svenska pantsystemet som är ett av de bästa i världen. 2020 återvanns 88 procent av alla burkar och PET-flaskor hos Returpack. 

– Sedan 2015 har vi använt 50 procent återvunnen plast i våra PET-flaskor och vi jobbar för att bli ännu mer cirkulära. Bland annat är alla svep för multipack numera av 100 procent återvunnen plast. 

Spendrups har arbetat länge med att minska sin klimatpåverkan. Spendrups egna lastbilar kör på fossilfritt bränsle och i produktionsanläggningen i Hällefors, några mil från Loka-källan, används förnybar energi. Spendrups är också ett av de varumärken som har klättrat mest i årets undersökning, från plats 290 till 157 totalt sett. 

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011.

I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 24 300 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2021-februari 2022.

Totalt 410 varumärken i 35 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.