Hard Seltzer på intåg

2021-06-30

Nu tar Spendrups marknadsledande White Claw till Sverige

En dryckesnyhet som funkar vid alla tillfällen finns sedan 1 juni i Systembolagets beställningssortiment. White Claw Hard Seltzer Lime är glutenfri, snål på socker och har ett lågt kaloriinnehåll. Den första smaken som lanserats i Sverige: White Claw Hard Seltzer Lime, perfekt för sommarens aktiviteter.

Kategorin Hard Seltzer slog igenom i USA för några år sedan och har sedan dess ökat i popularitet i hela världen. 2020 kom de första produkterna till Sverige. Hard Seltzer innehåller kolsyrat vatten, alkohol och en smaksättare, till exempel lime. White Claw är ett av de mest välkända varumärkena i världen när det kommer till Hard Seltzers. 

– Att välja dryck med lägre alkoholhalt är en trend vi sett runt om i hela världen. Det är en av många anledningar till varför White Claw har blivit så populär, drycken har låg alkoholhalt, minimalt kaloriinnehåll och är snål på socker utan att kompromissa med den goda smaken. Med tanke på svenskarnas preferenser när det gäller mat och dryck tror vi att White Claw kommer att göra succé även här i Sverige, säger Björn Mannervik, marknadschef partnervarumärken.

Blir du sugen på att testa? White Claw Hard Seltzer Lime är tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment (nr.52301) från och med 1 juni 2021 och kostar 24,90 kronor. Produkten kommer även att finnas på barer och restauranger runt om i landet.

Mer om White Claw

Varumärket White Claw utvecklades av Irlandsbaserade Mark Anthony Brands International år 2016. Företaget är sedan tidigare kända för att vara banbrytare inom innovation och det dröjde inte länge förrän White Claw blev marknadsledare inom Hard Seltzer-kategorin i USA. 

Sedan dess har White Claw även tagit förstaplatsen bland Hard Seltzers i Nederländerna, Irland och Storbritannien. I Australien såldes en miljon burkar under första lanseringsveckan i oktober 2020. Och i USA gick försäljningen av drycken om självaste Budweizer under fjolåret. 

White Claws tillväxt förväntas fortsätta öka under kommande månader i takt med att drycken gör entré i fler länder på den europeiska marknaden.

Läs mer på White Claws webbplats.