Dags att troca sockorna!

2021-03-05

Trocadero samarbetar med Svenska Downföreningen

Du vet väl vad det är dags för 21 mars? Att rocka sockorna såklart! Bakom initiativet, med målet att hylla olikheter och alla människors lika värde, står Svenska Downföreningen. Att delta är enkelt – det enda du behöver göra är att ta på dig två olika strumpor. 

Men varför just strumpor och 21/3? Jo, eftersom Downs syndrom innebär att man har 3 exemplar av kromosom nummer 21. Och kromosomer ser ut som små kryss, precis som strumpor gör om man parar ihop hälarna mot varandra. 

Trocaderos samarbete med Svenska Downföreningen drog igång i mars 2020 och i år är det förstås dags för en favorit i repris. Det innebär att Trocaderofierade strumpor, med extra snyggt rocka sockorna-mönster, kommer att säljas på shopadero.nu samt marknadsföras i matbutiker runt om i hela Sverige. 50 procent av alla intäkter i shopen under mars tillfaller oavkortat Svenska Downföreningen. Samarbetet kommer sedan att löpa vidare med andra initiativ framöver.  

Trocaderos produktchef Jon Hilander är laddad:

– Vi är jättestolta över att få vara en del av detta och uppmärksamma alla människors potential och lika värde. Trocadero är ett varumärke som genom(kol)syras av en obotlig optimism, och vi ser fram emot att sätta lite extra gulkant på tillvaron under 2021. Förra året genomfördes kampanjen i 350 dagligvarubutiker och i sociala medier, vilket generade över 253 000 kronor. Vi ska inte vara sämre i år. Nu kör vi!​​​​​​​

Om SvDf

Svenska Downföreningen tror på alla människors potential och lika värde. Med rätt förutsättningar i form av stöd från ett upplyst och engagerat samhälle kan personer med Downs Syndrom leva fullvärdiga liv och bidra till samhällets utveckling. 

Om Trocadero

Det finns läsk. Och så finns det Trocadero. Trocadero är mer än läsk. Är mer än kärlek. Mer än livet självt. Den som inte druckit Trocadero, den har inte levt. Och den som inte levt är ju per definition död. Var inte död. Drick Trocadero.