Plantation Pineapple Fancy Cocktail Competition skapar engagemang hos våra restaurangkunder
Plantation Pineapple Fancy Cocktail Competition är en drinktävling där bartendrar – som till vardags jobbar på någon av de restauranger som regelbundet köper in produkter från Plantation – gör upp om segern.
Det tungvrickande namnet till trots är upplägget enkelt: deltagarna, som till vardags jobbar i barerna hos våra restaurangkunder, tävlar i tvåmannalag och ska på max sju minuter göra den bästa drinken där Plantation Stiggins Fancy Pineapple Rum är huvudingrediens. Extra poäng ges för spektakulärt framförande och resultat.
Sex finallag kom till Spendrups huvudkontor i slutet av november för att blanda sina drinkar inför juryn.
– Det ska gärna vara lite show och ett roligt upplägg men drinken måste förstås vara god också, förklarar Anton Regnéll som är Brand Activation Manager på Spring Wine & Spirits och den som ansvarat för tävlingen.
Nytt för i år var också en extra deltävling där lagen iklädda en ihopsydd Plantation-skjorta skulle blanda en specifik drink på kortast möjliga tid.
Juryn bestod av Anna Spendrup, Christof von Heincz och Leif Börjesson från Spendrups och Spring Wine & Spirits, Aurélie Maumus som är nordisk säljrepresentant för ägarhuset Maison Ferrand och Magnus Lundgren – ena halvan av förra årets vinnarduo från Surfers.
Årets vinnare blev Maria Hallhagen och Gaia Cronholm från Gondolen med drinken Confet-tea for Two (bilden här nedanför).
– I år var juryjobbet extra svårt eftersom nivån på de tävlande var extremt hög. Balans och smak var väldigt bra i alla drinkar och avgörandet fick ske utifrån hur presentationen framfördes och hur drinken gjordes och presenterades. En del lag var starka på det ena och andra i något annat. Gondolen vann inte bara på att drinken var 'top notch' utan de var bra i alla delarna och höll en väldigt hög och jämn nivå, säger Christof von Heincz.