A Ship Full of IPA 0,0 % kan bli Årets Dagligvara 2019

2019-09-10

Nu står det klart vilka tre produkter som kan bli Årets Dagligvara 2019. Brutal Brewings alkoholfria version av A Ship Full of IPA är en av dem.

1124711_Brutal_20Brewing_A_20Ship_20Full_20of_20IPA_0_2C0_33eg_nov_2018.jpg

- Vi är förstås jätteglada och stolta. Vi kände att vi kunde möta ett behov hos konsumenten men att det har gått så här bra vågade vi inte riktigt räkna med. Alkoholfri öl har ju haft ett otroligt uppsving och det är fantastiskt att se hur hela kategorin växer och hur vi är en del av det, säger Sofia Andersson, produktchef för Brutal Brewing.

Priset delas ut av branschorganisationerna DLF och Svensk Dagligvaruhandel tillsammans med marknadsanalysföretaget Nielsen. Nomineringarna grundas på försäljningsstatistik från Nielsen, och därefter värderar juryn mer kvalitativa kriterier som innovationsgrad och förmåga att fånga ett nytt konsumentbehov.

- Vi på Brutal Brewing brygger utifrån en filosofi om att demokratisera smakrik öl både i smakprofil och prisnivå. Vi vill att bra öl ska vara tillgänglig för alla. Vi brygger enbart utan tillsatser och vår alkoholfria öl är en starköl där vi har tagit bort alkoholen. Vi har även en extra dos humle för förstärkt smakprofil och jag tror det är den kompromisslösheten som konsumenten uppskattar, säger Sofia Anderson.

De andra två nominerade produkterna är Anamma Formbar Vegofärs från Orkla och Pepsi Max Lime från PepsiCo och Carlsberg. Den slutliga vinnaren koras under branschevenemanget Fast Moving den 9 oktober.

Här är hela juryn för Årets Dagligvara:

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel

Jörgen Friman, vd DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund)

Anna Ekström, Nordic Sales Effectiveness Leader Nielsen

Johan Walleen, kategoriområdeschef kött, chark & färdigmat Axfood

Magnus Strid, kategorichef njutningsprodukter Coop Sverige

Maria Rosendahl, affärsområdeschef Bergendahls Food

Rickard Gustafsson, affärsområdeschef ICA Sverige

Micael Dahlen, professor Handelshögskolan Stockholm

Svetlana Kolesova, doktorand, Center For Retailing Handelshögskolan Stockholm

Läs mer om A Ship Full of IPA 0,0 %